dimecres, 16 de juliol del 2014

Los crímenes franquistes en La Tiyera van denunciase nel Consuláu d’Arxentina en Madrid


CeAQUA

Link to CeAQUA




Posted: 15 Jul 2014 10:20 AM PDT
Esti martes 15 de xunetu, por iniciativa de La Comuna d’Asturies, el grupu asturianu que forma parte de CeAQUA (Coordinadora estatal d’apoyu a la Querella Arxentina contra crímenes del franquismu), presentáronse nel pueblu de La Tiyera los casos que cuatro asturianos van llevar el xueves 17 de xunetu al consuláu d’Arxentina en Madrid. Van presentar denuncies por asesinatos, desapaiciones, encarcelamientos y tortures socedíos nos años de la Guerra Civil y posguerra contra xente d’esi pueblu. Los sos casos van entregase al cónsul pa que se remitan a la causa que la xueza María Servini de Cubría dirixe n’Arxentina pa investigar los crímenes del franquismu.
La Tiyera ye un pueblín a caballu ente la parroquia llangreana de Ciañu y la mierense de Santa Rosa, nel altu qu’estrema los dos conceyos. Dedicáu nes primeres décades del sieglu XX a la esplotación del carbón, yera un nucleu con muncha actividá sindical y política. Cuando’l frente d’Asturies cai, dalgunos de los sos vecinos échense al monte y la represión va cayer enriba d’ellos y de les sos families a manes de la Falanxe y la Guardia Civil. Con media docena de cases y una docena de families viviendo nelles, La Tiyera sufrió ente 1937 y 1941 una masacre auténtica: 15 vecinos resultaron muertos, otros siete pasaron peles prisiones y campos de concentración, y a otru desterráronlu.
En febreru de 1937, seis díes depués de la entrada en Xixón de les tropes franquistes, saquen de casa a Vicente Rodríguez Rodríguez y a Cecilio González pa llevalos al cuartel de la Guardia Civil en Santu Miano. Pel camín tortúrenlos hasta matalos y entiérrenlos en monte. Los sos familiares nun pudieron treslladar los cuerpos a un cementeriu hasta 1952.
IMG-20140715-WA0000        En marzu, el vecín Jesús Iglesias muerre na cárcel pola fame y les tortures. En La Tiyera el panorama nun yera meyor. Ellí instálase un cuartel onde actúen miembros de la Guardia Civil, del Exércitu, falanxistes, mercenarios de Marruecos… Lo que yera un espaciu d’actividaes cíviques conviértese nun escenariu de violencia y muerte. Namás queden les muyeres, los neños y los vieyos, porque los mozos echárense al monte o taben escondíos. N’avientu d’esi mesmu añu, prenden a dos fíos de Vicente, Antonio y Onofre Rodríguez Zapico, que taben fugaos. Son condenaos a muerte, anque la pena conmútase más tarde por 30 años de prisión.
En 1938, asesinen a balazos a otru hermanu, Vicente Rodríguez Zapico, que taba escondíu en casa d’una vecina, Carmen, a la que manden al campu de concentración d’Arnao, n’As Figueiras (Castripol). N’ochobre, otra vez nel altu de Santu Miano, maten a palos a Pilar Terente Fernández y a Amada Zapico Zapico, que tenía al home, Tomás Fernández Zapico, fugáu en monte. Pilar, viuda, tuviere que marchar de casa con cinco de los sos fíos porque-y la quemaren como represalia: el fíu mayor, Belarmino, de 17 años, echárese al monte pa nun tener que s’alistar nel Exércitu franquista. Los dos fíos pequeños d’Amada quedaron colos güelos. Naide pudo enterrar los cuerpos de Pilar y Amada porque los sos asesinos tiráronlos pela chimenea d’una mina.
La represión sigue contra les families de La Tiyera. En mayu de 1939 la Guardia Civil asesina en monte a Belarmino Fernández Terente, fíu de Pilar. Los otros cinco hermanos, ente los 16 y los 7 años, tuvieren que marchar de criaos a otros pueblos. En xunetu, condenen a muerte a Samuel Solís Fernández y fusílenlu nes paredes del cementeriu d’Uviéu.
IMG-20140715-WA0009N’abril de 1940 un grupu de la “brigadilla” asesina a Tomás Fernández Zapico, home d’Amada Zapico, y a Aladino García Fernández, que taben escondíos nuna casa cerca de La Tiyera. Quemen la casa y van pal pueblu, onde garren a dos muyeres que taben llavando y dan-yos una paliza. Son Benigna González Llaneza y Josefina Terente Zapico. Esta última tienen qu’internala nel Psiquiátricu y nunca se recuperó. Nesi mesmu mes, la Guardia Civil tamién mata a Silvino Iglesias Iglesias cuando taba escondíu con otros en Cardiñuezo (Ciañu). Mentanto, otru vecín de La Tiyera, Manuel González, muerre na cárcel d’El Dueso (Cantabria) por cuenta de la fame y los malos tratos. En xunu d’esi añu, un grupu de falanxistes asesina nuna casa de La Tiyera a César Rodríguez Zapico, fíu de Vicente y Josefina, y a Eliseo Argüelles Álvarez. Los cuerpos tuvieron na plaza del pueblu munchu tiempu, anque los sos familiares nun pudieron enterralos nin supieron ónde acabaron.
L’últimu casu d’esti rosariu de matances ye n’ochobre de 1941, cuando un grupu de falanxistes asesinen na so casa a golpes a Josefina Zapico Zapico, viuda de Vicente Rodríguez Rodríguez, que yá tuviere desterrada, viere morrer a dos fíos y que tenía a otros dos na cárcel.
Pero la represión tamién llegó a otros vecinos de La Tiyera en forma de prisión o destierru. A Gil González Zapico, otru de los fíos de Vicente y Josefina, desterráronlu. A Maximino, otru hermanu, mandáronlu pal campu de concentración d’As Figueiras, que yera’l métodu qu’usaba’l réxime franquista pa cortar l’ayuda que les families daben a los fugaos nel monte. Con él diben la so muyer Delfina Fernández Iglesias y les sos fíes más pequeñes, Predestina y Dorina.
Presenten les denuncies Maximino Rodríguez Fernández (nietu de Vicente y Josefina), Vicente Fernández Zapico (sobrín d’Amada y Tomás), y Joaquín y José Ramón Fernández García (nietos de Pilar y sobrinos de Belarmino).
Los crímenes franquistas en La Tiyera se denunciarán en el Consulado de Argentina en Madrid
IMG-20140715-WA0006Este martes 15 de julio, por iniciativa de La Comuna d’Asturies, el grupo asturiano que forma parte de CeAQUA (Coordinadora estatal de apoyo a la Querella Argentina contra crímenes del franquismo), se han presentado en el pueblo de La Tiyera los casos que cuatro asturianos llevarán el jueves 17 de julio al consulado de Argentina en Madrid. Presentarán denuncias por asesinatos, desapariciones, encarcelamientos y torturas acontecidos en los años de la Guerra Civil y posguerra contra gente de ese pueblo. Sus casos se entregarán al cónsul para que se remitan a la causa que la jueza María Servini de Cubría dirige en Argentina para investigar crímenes del franquismo.
La Tiyera es un pequeño pueblo a caballo entre la parroquia langreana de Ciañu y la mierense de Santa Rosa, en el alto que separa los dos concejos. Dedicado en las primeras décadas del siglo XX a la explotación del carbón, era un núcleo con mucha actividad sindical y política. Cuando el frente de Asturias cae, algunos de sus vecinos se fugan al monte y la represión caerá encima de ellos y de sus familias a manos de la Falange y la Guardia Civil. Con media docena de casas y una docena de familias viviendo en ellas, La Tiyera sufrió entre 1937 y 1941 una auténtica masacre: 15 vecinos resultaron muertos, otros siete pasaron por las prisiones y campos de concentración, y otro fue desterrado.
En febrero de 1937, seis días después de la entrada en Xixón de las tropas franquistas, sacan de casa a Vicente Rodríguez Rodríguez y a Cecilio González para llevarlos al cuartel de la Guardia Civil en Santu Miano. Por el camino los torturan hasta matarlos y los entierran en el monte. Sus familiares no pudieron trasladar sus cuerpos a un cementerio hasta 1952.
IMG-20140715-WA0001En marzo, el vecino Jesús Iglesias muere en la cárcel por el hambre y las torturas. En La Tiyera el panorama no era mejor. Allí se instala un cuartel donde actúan miembros de la Guardia Civil, del Ejército, falangistas, mercenarios de Marruecos… Lo que era un espacio de actividades cívicas se convierte en un escenario de violencia y muerte. Nada más quedan las mujeres, los niños y los viejos, porque los jóvenes habían huido al monte o estaban escondidos. En diciembre de ese mismo año, detienen a dos hijos de Vicente, Antonio y Onofre Rodríguez Zapico, que estaban fugados. Son condenados a muerte, aunque la pena se conmuta más tarde por 30 años de prisión.
En 1938, asesinan a balazos a otro hermano, Vicente Rodríguez Zapico, que estaba escondido en casa de una vecina, Carmen, a la que mandan al campo de concentración de Arnao, en As Figueiras (Castripol). En octubre, otra vez en el alto de Santu Miano, matan a palos a Pilar Terente Fernández y a Amada Zapico Zapico, que tenía a su marido, Tomás Fernández Zapico, fugado en el monte. Pilar, viuda, había tenido que abandonar su casa con cinco de sus hijos porque se la habían quemado como represalia: su hijo mayor, Belarmino, de 17 años, se había fugado al monte para no tener que alistarse en el Ejército franquista. Los dos hijos pequeños de Amada se quedaron con los abuelos. Nadie pudo enterrar los cuerpos de Pilar y Amada porque sus asesinos los tiraron por la chimenea de una mina.
La represión sigue contra las familias de La Tiyera. En mayo de 1939 la Guardia Civil asesina en el monte a Belarmino Fernández Terente, hijo de Pilar. Los otros cinco hermanos, entre los 16 y los 7 años, habían tenido que marcharse de criados a otros pueblos. En julio, condenan a muerte a Samuel Solís Fernández y lo fusilan en las paredes del cementerio de Uviéu.
IMG-20140715-WA0003En abril de 1940 un grupo de la “brigadilla” asesina a Tomás Fernández Zapico, marido de Amada Zapico, y a Aladino García Fernández, que estaban escondidos en una casa cerca de La Tiyera. Queman la casa y se dirigen al pueblo, donde cogen a dos mujeres que estaban lavando y les dan una paliza. Son Benigna González Llaneza y Josefina Terente Zapico. A esta última tienen que internarla en el Psiquiátrico y nunca se recuperó. En ese mismo mes, la Guardia Civil también mata a Silvino Iglesias Iglesias cuando estaba escondido con otros en Cardiñuezo (Ciañu). Entretanto, otro vecino de La Tiyera, Manuel González, muere en la cárcel de El Dueso (Cantabria) debido al hambre y los malos tratos. En junio de ese año, un grupo de falangistas asesina en una casa de La Tiyera a César Rodríguez Zapico, hijo de Vicente y Josefina, y a Eliseo Argüelles Álvarez. Los cuerpos estuvieron expuestos en la plaza del pueblo mucho tiempo, aunque sus familiares no pudieron enterrarlos ni supieron en dónde acabaron.
El último caso de este rosario de matanzas es en octubre de 1941, cuando un grupo de falangistas asesinan en su casa a golpes a Josefina Zapico Zapico, viuda de Vicente Rodríguez Rodríguez, que ya había estado desterrada, había visto morir a dos hijos y que tenía a otros dos en la cárcel.
IMG-20140715-WA0005Pero la represión también llegó a otros vecinos de La Tiyera en forma de prisión o destierro. A Gil González Zapico, otro de los hijos de Vicente y Josefina, lo desterraron. A Maximino, otro hermano, lo enviaron al campo de concentración de As Figueiras, que era el método que usaba el régimen franquista para cortar la ayuda que las familias daban a los “fugaos” en el monte. Con él iban su mujer Delfina Fernández Iglesias y su hijas más pequeñas, Predestina y Dorina.
Presentan las denuncias Maximino Rodríguez Fernández (nieto de Vicente y Josefina), Vicente Fernández Zapico (sobrino de Amada y Tomás), y Joaquín y José Ramón Fernández García (nietos de Pilar y sobrinos de Belarmino).